ANGOLKERT - HANGOKBÓL

A Budapesti Nyári Fesztivál nyitókoncertje / Margitszigeti Szabadtéri Színpad
2018.06.18.

Ritkán közelítünk zeneművekhez tájképek példáján keresztül. Dohnányi első zongoraversenyéről mégis az angolkertek jutottak az eszembe. Itt egy patak, ott egy tó, fölöttünk a platánsor, csoportba rendezett cserjék, műromok. Csupa közhely, csupa reminiszcencia, de mégis elragadó. MERÉNYI PÉTER ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

ANGAZSÁLT SZÍNHÁZ

TESZT 2018 / Csiky Gergely Állami Magyar Színház, Temesvár
2018.06.17.

Nem volt öltönyös-politikusos megnyitó, csak egyszerre valahogy elleptük a színház környékét, a teret, a fagyizókat. Jó meleg volt, amikor bementünk a fesztivál első előadására. Ja, nem ott, amire most gondolsz, hanem Temesváron, a TESZT-en. CSÁKI JUDIT ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

GYŐZELEM A CINIZMUS FELETT

Defiant Requiem / Zsidó Művészeti Napok
2018.06.05.

Verdi Requiemjének terezini előadásai a nyugati kultúra megismételhetetlen pillanatai közé tartoznak. Rögtön felmerül a kérdés: megismételhetők-e mégis ezek a pillanatok? CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

VALAMI, AMIT NEM LEHET MEGMAGYARÁZNI

Reflex 4 Nemzetközi Színházi Fesztivál, Sepsiszentgyörgy
2018.05.27.

Van a sepsiszentgyörgyi Reflex fesztiválnak valami határozott, szikár, stílusos eleganciája. Nemcsak a vizuális arculatában fejeződik ki, de abban is. STUBER ANDREA BESZÁMOLÓJA. Tovább a cikkhez

MINDENKI ÜTI A SIMOGATÁSÉRT SZŰKÖLŐ KUTYÁT?

Matteo Garrone: Dogman / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2018
2018.05.22.

Elismerésért könyörgő kutyaként viselkedő kisember megrázó drámája az ipari társadalom perifériájának lepukkant díszletei között. Kilátástalan kiszolgáltatottság és egy felejthetetlen színészi alakítás a cannes-i versenyprogram egyik legerősebb filmjében. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

Címkék: Mozipremierek 2018

NEKIK, RÓLUK, VELÜK

Mi a kortárs? / Stereo 5 Fesztivál, Trafó
2018.05.22.

A Stereo Akt által szervezett négypaneles konferencia két középső blokkjáról tudósítok: a részvétel és a dokumentarizmus amúgy se esik olyan messze egymástól. JÁSZAY TAMÁS BESZÁMOLÓJA. Tovább a cikkhez

„EZZEL ÚJNAK ÉRZED MAGAD?”

Mi a kortárs? / Stereo 5 Fesztivál, Trafó
2018.05.21.

A címben szereplő provokatív kérdést Szabó Székely Ármin tette fel a Stereo 5 Fesztivál Mi a kortárs? címre hallgató konferenciáján. Hogy mitől és hogyan lesz új valaki a kortárs színházban, azt rendkívül nehéz megmondani, a kerekasztal-beszélgetésekből legalábbis ez derült ki. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

A HALÁLIG ÉS VISSZA

2. Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál, Szeged
2018.05.21.

Láttunk már élesebb versenyt is. Ennél szebben nem fogalmazhatjuk meg, hogy a 2. Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál nagyjátékfilmes szekciójában mindössze három induló mérte össze művészi erejét PAPP SÁNDOR ZSIGMOND BESZÁMOLÓJA. Tovább a cikkhez

LARS VÉRES POKLÁNAK MÉLYÉN

Lars von Trier: A ház, amit Jack épített / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2018
2018.05.18.

Elevenen felboncolva tárja önmagát bírálói elé Lars von Trier végtelenül sötét, kegyetlen és kilátástalan új filmjében. Zsigerek, brutalitás és halál a témát és kifejezőeszközöket egyetlen nagyformátumú koncepcióban egyesítő remekműben. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

NEGYVEN KISBOLYGÓ

2. Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál, Szeged
2018.05.17.

Amit szabad a rövidfilmesnek, nem biztos, hogy megengedheti magának nagyobb produkció rendezője. Ráadásul a kicsi nagyít: jobban kitetszik a sutaság, a dramaturgiai zökkenő, a jelentéktelen szürkeség, mint ahogy jóval intenzívebben szikrázik fel a tehetség, az ötlet, a kreativitás, a váratlan húzás. Tovább a cikkhez

AZ ELTŰNT KIAROSZTAMI NYOMÁBAN

Jafar Panahi: 3 arc / Cannes-i Nemzetközi Filfmesztivál 2018
2018.05.16.

Elkeseredett kamaszlány kétségbeesett gesztusából az iráni társadalom komplex problémái bomlanak ki a hazájában páriaként forgató Panahi varázslatos filmjében. Az Arany Pálma egyik első komoly esélyese. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

AJÁNDÉK EZ A NAP?

Szilágyi Zsófia: Egy nap / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2018
2018.05.14.

Sivító gyerekek, túlterhelt szülők és a körülöttük lüktető Budapest - egy háromgyerekes család zaklatott hétköznapjának felkavaró története. A cannes-i fesztivál évek óta kárhoztatott férficentrikusságát rendezője és fókusza révén idén egy remek magyar film oldja. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

NYAKUNKBA ÖMLIK A DONYECKI SZAR

Szergej Loznyica: Donbass / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2018
2018.05.14.

Egyetlen puskalövés nélkül sokkol a háború észbontó őrülete Szergej Loznyica új, témájában és megközelítésében merész, abszurdba hajló remekében. Katonák, képviselők, menekültek és statiszták valahol a kelet-ukrajnai front környékén. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

CSAK JÓ MŰVEKET JÁTSZUNK

Beszélgetés Kokas Katalinnal és Kelemen Barnabással
2018.05.06.

Idén harmadik esztendejéhez érkezik Kokas Katalin és Kelemen Barnabás Fesztiválakadémiája. Az alapítókat nemcsak a július 23-án induló fesztivál programjáról, de a kamarazene határairól és a hegedűtanároknak kijáró háláról is beszéltettük. LÁSZLÓ FERENC INTERJÚJA. Tovább a cikkhez

AZ EGYÉNI SZABADSÁG ALAKZATAI

24. Lengyel Filmtavasz / Művész Mozi
2018.05.03.

A 24. Lengyel Filmtavasz megmutatta az ország filmművészetének rendkívüli sokszínűségét. ZALÁN MÁRK ÖSSZEFOGLALÓJA. Tovább a cikkhez