POSZTDRAMATIKUS TRAUMA-SZÍNHÁZ

Vörös / Szabadkai Népszínház, Katona József Színház Budapest, POSZT 2014
2014.06.09.

Az évad színháztörténeti jelentőségű előadása nem egyszerűen a közbeszéd tárgyává teszi a még ma is tabunak számító világháborús eseményeket, hanem érvényes módon vesz részt a trauma feldolgozásában is. Eszközt és formát mutat, melyből határon innen és túl is nagy a hiány. MIKLÓS MELÁNIA ELEMZÉSE. Tovább a cikkhez

JÁTÉK KIRAKATBAN

A borbély / Katona József Színház, Mozgó Ház Alapítvány, Orlai Produkciós Iroda, Természetes Vészek Kollektíva
2014.02.18.

Tolnai Ottó Végeladás című lírai-epikus drámáját olyannyira átdolgozták, kilúgozták az alkotók, hogy az „itt és most” színházi szituációjának és a közösségi együttlét élményének primér megtapasztalásán túl kevés érvényes mondanivalót viszünk haza emlékbe. MIKLÓS MELÁNIA ELEMZÉSE. Tovább a cikkhez

IN MEMORIAM SZIVERI

Sziveri János: Az ember komédiája / Kosztolányi Dezső Színház, Szabadka
2014.01.19.

Táborosi Margaréta precízen kidolgozott, erős hatású, letisztult, fizikai valóságában szikár, mégis érzékeny rendezése nem csak emlékezik és emlékeztet a XX. század legnagyobb magyar költőjére, Sziveri Jánosra, de markánsan jelzi egy új színházi-alkotói nemzedék megszületését is. Tovább a cikkhez

EHUN AZ ARATÁS

Tadeusz Słobodzianek: Ilja próféta / Tanyaszínház 2013
2013.09.10.

A betakarítás, a számadás motívuma úgy foglalja keretbe az előadást, akár a bőrszedő zsidótól vett festett ikon szentjének fejét a glória: a hétköznapok valóságából vezeti tekintetünket a túlvilág misztikumára. Mindez azonban szemfényvesztés, játék és mese. MIKLÓS MELÁNIA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

KONTEXTUS HÍJÁN

Marius von Mayenburg: Mártírok / Katona József Színház
2013.06.04.

Látszólag távol áll tőlünk a Mártírok problematikája. Mayenburg új darabja a fanatizálódás mechanizmusáról mutat fel szikár korrajzot, ezúttal a vallás kontextusában, minimális ítélkezéssel. Dömötör András Kamrabeli rendezése a közeledés veszélyére irányítja a figyelmet. MIKLÓS MELÁNIA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

KINCS, AMI VAN

Bátky András - Rofusz Kinga - Sárik Péter: A világ összes kincse
2013.04.09.

Példaértékű összművészeti vállalkozás A világ összes kincse című jazz-mesejáték. A Csimota Kiadó a műfaj legjobbjait kötötte csokorba, akarom mondani: rejtette kincses ládájába. A teljesség élményéért megéri elindulni nyomukban az úton. MIKLÓS MELÁNIA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

A SZÍNHÁZ AZ ÉGBE MEGY

Amerika – Franz Kafka regénye nyomán / Szputnyik Hajózási Társaság – Schauspielhaus Graz
2013.01.07.

Bodó Viktor a grazi színház évadnyitó előadásaként az osztrák társulattal és saját csapatával koprodukcióban vitte színre Franz Kafka harmadik, szintén töredékben maradt regényét, az Amerikát. Ezzel teljessé vált az oeuvre – legalábbis színházi értelemben. MIKLÓS MELÁNIA ELEMZÉSE. Tovább a cikkhez

PSZICHOFIZIKAI KÖZÁLLAPOTOK

Desiré Central Station 2012 / Szabadka
2012.12.08.

Néha úgy érezzük, a Balkán túl közel van hozzánk, néha meg elérhetetlenül távol. A volt Jugoszlávia fiatal színházcsinálói országhatároktól függetlenül ugyanazokra a közéleti problémákra keresik a magyarázatot. A múlttal való szembenézésben is előrébb járnak nálunk. MIKLÓS MELÁNIA ÍRÁSA, 1. RÉSZ. Tovább a cikkhez

LE TUDNÁL-E HÁNYNI EGY ZÁSZLÓT?

Desiré Central Station 2012 / Szabadka
2012.12.08.

– avagy pszichofizikai színház a volt Jugoszlávia tagországainak színházi műhelyeiben. Mit jelent ma a testvériség és egység? Hol húzódnak a kollektív bűnösség határai? Terápiás hely-e a színház? Kirobbanthat-e forradalmat a művészet? MIKLÓS MELÁNIA ÍRÁSA, 2. RÉSZ. Tovább a cikkhez

INSTANT GENRE

Tasnádi István: Tapasztalt asszony / Szabadkai Népszínház Magyar Társulata
2012.10.25.

Mintha az előadás címe és fel-felbukkanó gerince egy másik előadás ígéretét hordozná. Kár, hogy ami megszületett belőle, könnyen felejthető közhely-revü, kockázatok és mellékhatások nélkül. MIKLÓS MELÁNIA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

MESE, MESE, MÁTKA

AlkalMáté Trupp: Péter Kata / Zsámbéki Színházi Bázis
2012.08.16.

Terápiás fázisába érkezett Máté Gábor és Horvai István 2003-ban végzett osztályának önéletrajzi ihletettségű, immár a hatodik egynyári részt színre állító közéleti bulvársorozata, melynek jótékony hatásai egyéni és közösségi szinten is reménykeltők. MIKLÓS MELÁNIA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

BARÁTAINK A FÁK

Forte Társulat: Koto és Kaori / Trafó
2012.04.15.

A Koto és Kaori jóval több mint egy gyerekelőadás: bevezetés a komplex színház világába. Könnyed, szellemes, fizikai színház kezdőknek, Horváth Csaba-módra. És nem mellesleg: közösségi lélekoldás, egy lírai szépségű történet és szöveg mentén. MIKLÓS MELÁNIA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

DETEKTÍV HELSINGÖRBEN

Az eredeti Hamlet / Kosztolányi Dezső Színház, Szabadka
2012.03.20.

Mezei Kinga Hamlet-rendezése eljátszik a gondolattal, hogy kinyomozza a családi tragédia feltételezhető indítékait. A „bűnügyi tragikomédiában” azonban a tragédia szembe feszül a komédiával, amelyhez beugróként nem árt jól ismerni az eredeti sztorit. Apropó: melyik eredetit is? MIKLÓS MELÁNIA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

MESTERSÉGE CÍMERE

A pecsenyehattyú és más mesék / Vaskakas Bábszínház
2011.10.23.

Banga Ferenc képmutogatós táblarajzai helyett Pelsőczy Réka rendezői keze nyomán a Vaskakas bábszínészeinek karakterformáló és tárgyanimációs készsége teremt új, éltető közeget Parti Nagy Lajos meséinek – a sokszínűség arca mögé rejtve a mesterség minden csínját és fokát. MIKLÓS MELÁNIA ELEMZÉSE. Tovább a cikkhez

GYŐRKŐCÖK VÁROSA

IV. Győrkőc Fesztivál
2011.07.17.

Győr az a város (is), amely valóra váltja sokak álmait: július első hétvégéjén varázslatos világba csöppentünk, ahol minden a gyerekekről szólt. Hogy milyen lenne a világ, ha visszamehetnénk az időben, azt évente három napra mi, felnőttek is megtapasztalhatjuk. MIKLÓS MELÁNIA BESZÁMOLÓJA. Tovább a cikkhez