LEMONDANI A SZEMÉLYESSÉGRŐL

Puklus Péter: Life is techno / Trafó Galéria
2018.02.20.

A legérdekesebb kérdés Puklus Péter Life is techno című kiállításában, hogy hogyan kapcsolódnak a sorozataiból ismert fényképei a kiállítás installációs megoldásaihoz. Vagy ha nem kapcsolódnak, hogyan lehetnének mégis összekapcsolhatók. SIMON BETTINA KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

AFRIKA A TÁVOLBÓL

Red Africa – Széthulló világ / OSA Archívum
2017.05.08.

A Széthulló világ megidézése révén fogalmazódik meg az a „vörös Afrika”, amely a szovjet zászló alatt egyesülve megszünteti a kontinens heterogenitását. A kiállított anyagok ennek a tételnek ellentmondani látszanak, így a távolból szemlélt Afrika-képünk az, ami voltaképpen lerombolódik. Tovább a cikkhez

Címkék: OSA Archívum

A MŰVÉSZET MINT ERŐTÉR

A küzdelem élvezete – Enjoy Your Struggles / Fiatal Képzőművészek Stúdiója
2016.05.20.

A kiállítás címe – amely akár egy filozófiai fogalom elnevezéseképpen is csenghet – a bokszolás világából táplálkozva utal a sportolók attitűdjére, amely a küzdelem élvezetéből erőt merítve felülkerekedik a fáradtságon és a megpróbáltatásokon. SIMON BETTINA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

A MŰALKOTÁS HALOTT

Marlene Dumas: The Image as Burden / Tate Modern, London
2015.05.03.

Roland Barthes 1968-ban azt mondta, hogy a szerző halott. A szerző halála című szövegében Marlene Dumas őt idézi meg, amikor arról ír, hogy az elkészült festményeket nem szabad a forrásul használt képek alapján megítélni. SIMON BETTINA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

SAJÁT TÖRTÉNETÜNK A KOMMUNIZMUSRÓL

Ciprian Mureşan: Egzisztenciátokat szerződés szavatolja / Ludwig Múzeum
2015.02.26.

Ciprian Mureşan az „átmenet a kapitalizmusba” korszak generációjához tartozik, vagyis két rendszer gyermeke is egyszerre: a kommunizmusban született, és egy másik világban nőtt fel. SIMON BETTINA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

AZ IDŐUTAZÁS MEGKEZDŐDÖTT

Műcsarnok: Képpraxisok
2015.01.15.

A Műcsarnokkal kapcsolatosan legtöbbször arról esik szó, ki állít(hat) ki benne – vagy éppen ki nem –, továbbá ennek okairól. Egy megvalósult kiállítás esetében arra is érdemes koncentrálni, milyen maga a tárlat. SIMON BETTINA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

NOSZTALGIAKÜSZÖB

Konyha a tükörben: a mindennapok kiállítása / Pécs, Néprajzi Múzeum
2014.10.12.

Valljuk be, miközben a teremőr nem lát minket, szeretünk újra meg újra eljátszani a gondolattal, hogy hozzáérünk valamelyik festményhez – sőt, némelyiket talán még meg is nyalnánk. Efféle éhségünket csillapíthatjuk a pécsi Néprajzi Múzeumban, a Konyha a tükörben című kiállításon. Tovább a cikkhez

MINDENNEK ÖRÜLNI

Művészetek Völgye 2014
2014.08.11.

A nyári fesztivál pontosan olyan, akár egy futó kaland. Nehéz utólag egyértelműen eldönteni, hogy jó volt-e vagy sem. SIMON BETTINA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

A VÁROS PEREMÉN

Derkovits. A művész és kora / Magyar Nemzeti Galéria
2014.06.22.

A csendéletekről általában barokk pompájú, túlcsorduló borospoharak és roskadozó gyümölcskosarak vagy éppen a vanitas-képek koponyái jutnak eszünkbe elsőre. Derkovits Gyula csendéletei ehhez képest rendkívül prózaiak. Tovább a cikkhez

A LENYŰGÖZÉS ELMARAD

Leonardo, a reneszánsz zseni / Janus Pannonius Múzeum, Pécs
2014.06.15.

Vannak életművek, amelyekről annyit lehet mondani, hogy: sok. Leonardo da Vinci esetében, ha a pontosságra törekszünk, a megnevezés is hosszú felsorolássá válik: festő, szobrász, építész, költő, feltaláló, matematikában és anatómiában egyaránt jártas tudós. Tovább a cikkhez

"SOKAT RAJZOLT KŐRE"

Toulouse-Lautrec világa. Litográfiák a Szépművészeti Múzeumban (1891–1901)
2014.06.03.

Vajon melyik századvégi francia festőnek nem rendezett még kiállítást a budapesti Szépművészeti Múzeum? Nos, a találgatások közül Toulouse-Lautrecet, a poszt-impresszionista festőt és plakátművészt most már kihúzhatjuk. SIMON BETTINA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

KI VAGYOK FESTVE

Beszélgetés Ujj Zsuzsival a Cirko-Gejzírben
2014.04.03.

A Cirko-Gejzír előterében kamarakiállítás nyílt Ujj Zsuzsi fekete-fehér temperával testfestésben készült fotóiból. Mindeközben New Yorkban, egy kelet-európai kortárs művészeket bemutató tárlaton szerepelnek ugyanezek a képek. SIMON BETTINA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

KÉPÚJRAHASZNOSÍTÁS

Pimp my art / Mazart Galéria
2014.03.14.

Az ötletet a roncsautók amerikai valóságshowja, a Pimp my ride adta. A kiállításon azonban nem autókról, hanem művészetről van szó, arról a jól ismert és sokat ismételt művészetről, ami a naptárakon látható, a lakásunkban vagy híres múzeumok falain. SIMON BETTINA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

AZ EMLÉKEZÉS ANALÍZISE

Kudász Gábor Arion: Memorabilia / Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház, Faur Zsófi Galéria
2014.02.05.

„Vasárnap Mama telefonált, hogy főzött egy nagy adag rizst és nem érzi jól magát.” Ezt a mondatot egy szépirodalmi műben is olvashattam volna, pedig egy fotókiállításon találtam. SIMON BETTINA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

A SZOCIALIZMUS ÉS A KAPITALIZMUS TALÁLKOZÁSA A BONCASZTALON

Baglyas Erika: Jó előre gondoljon a jövőjére! / Park Galéria
2013.09.02.

Kicsit olyan, mint a body art, kicsit olyan, mint a land art. Lepedőmosás, kenyérsütés, törött porcelánbabák… Baglyas Erika képző- és performanszművész munkái egyszerre beszélnek valami absztrakt dologról és egyszerre nagyon intimek. SIMON BETTINA KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez