SZERETNÉM

Bíró Kriszta: A Nyugat női / Kecskeméti Katona József Színház
2014.05.11.

Komoly fegyvertény a kecskeméti Katona számára: az Örkény és a Thália együttműködésével létrejött nőNYUGAT újrafogalmazását a vidéki társulat házon belül, saját színészeivel is meggyőzően állította színpadra. LÉNÁRT ÁDÁM KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

KOVÁCS CHRISTOPHERÉRT

Mark Haddon - Simon Stephens: A kutya különös esete az éjszakában / Centrál Színház
2014.04.24.

A kutya esete az éjszakában azért különös, mert az előadás nemcsak, hogy minden előzetes várakozást felülmúl, de annál is nagyságrendekkel jobb, mint amilyennek első ránézésre, a friss élmény hatása alatt tűnik. LÉNÁRT ÁDÁM KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

IDEJE SZEMBENÉZNI A FÉNYEKKEL

Vinnai András: Furnitur / Táp Színház
2014.03.24.

Abszurd hangvétele és a megannyi geg, áthallás, önreflexió ellenére az előadás természetesen akkor a legmeggyőzőbb, amikor egy-egy jelenet erejéig a színpadi jelenlétre és a jellemábrázolásra hagyatkozik – arra a realista játékmódra, amit máskülönben látványosan elkerül. LÉNÁRT ÁDÁM KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

SZABADON VÁLASZTHATÓ

Robert Merle: Üvegfal mögött / Katona József Színház
2014.03.17.

Középiskolás, tehát igazán kritikus közönség előtt vizsgázott jelesre az Eötvös József Gimnáziumban bemutatott Üvegfal mögött. Az 1968-as párizsi diáklázadásokat megidéző előadás nekik készült, s mint ilyen, nagyon is róluk szól. LÉNÁRT ÁDÁM KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

RÖGESZMÉTŐL RÖGVALÓIG

Győrei Zsolt - Schlachtovszky Csaba: Emmuska
2014.02.25.

Az Emmuskában – az öniróniától a társadalomkritikáig, a habkönnyű párbeszédektől a fajsúlyos belső monológokig, a mesés kalandoktól a rémtörténetek valóságáig – minden megvan, ami egy regényt a remekművek sorába emelhet. Csak éppen nem a legszerencsésebb arányban. LÉNÁRT ÁDÁM KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

ELEVE ELRENDELTETETT

Réczei Tamás: Szabadság kórus / Kecskeméti Katona József Színház
2014.02.23.

Sok lehetőséget és még több veszélyt rejt magában, amikor egy rendező a saját szerzeményét állítja színpadra. Ha másért nem is, már önmagában ezért a felismerésért megérte bemutatni a Szabadság kórust. LÉNÁRT ÁDÁM KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

RÉGI IDŐK SZOCIJA

Benedek Szabolcs: Focialista forradalom
2013.12.10.

Nem is időzíthetett volna jobban a Libri Kiadó. A Londonban aratott legendás, 6:3 arányú győzelem évfordulója és az Amszterdamban elszenvedett 8:1-es, történelmi vereség előtt nem sokkal megjelent regénynek a focihoz nem sok köze van. A focinak minden máshoz már annál több. LÉNÁRT ÁDÁM KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

POR ÉS AMULETT

Caryl Churchill: Az iglic / Katona József Színház, Budapest Bábszínház
2013.11.01.

Az iglic nem titkolt célja, hogy a nagykorú nézők érdeklődését is felkeltse a bábszínház iránt, de a felnőtteknek szóló előadás képtelen kinőni a darab gyermekbetegségeit, ráadásul a legtöbb kívánnivalót éppen a bábjáték hagyja maga után. LÉNÁRT ÁDÁM KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

NEM MIND ARANY, AKI FÉNYLIK

Barta András: Magyarország=anyád
2013.09.25.

Letehetetlen regény a Magyarország=anyád, pontosabban letenni nagyon nehéz: előbb-utóbb a legjámborabb, legtürelmesebb olvasó is eljut arra a pontra, hogy legszívesebben a sarokba hajítaná. Az értelmi szerző Barta András. LÉNÁRT ÁDÁM KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

ESZTÉTIKAI MŰ-TÉT

Pintér Béla – Darvas Benedek: Parasztopera / Temesvári Csiky Gergely Színház
2013.04.09.

Tragikomédiát ígér a temesvári Parasztopera színlapja, s ezt az előadás a maga sajátos módján be is tartja. Meg ugyan nem ríkat, de a nevetés mégiscsak könnyeket, bánattal átitatott örömkönnyeket csalogat elő a néző szeméből. LÉNÁRT ÁDÁM KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

HELYSZÍNLELŐK

Pierre Notte: Két néni, ha elindul / Katona József Színház, Kecskemét
2013.03.27.

Két néni, két előadás és két homlokegyenest eltérő, egyaránt hiteles arculat. Pierre Notte darabja ennyire biztosan nem jó, de az Örkény Színház magyarországi ősbemutatója után Verebes István kecskeméti rendezése is kihozza belőle a maximumot. LÉNÁRT ÁDÁM KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

VIHARCSENDHÁBORÍTÁS

Shakespeare: A vihar / Katona József Színház, Kecskemét
2013.03.12.

A Caligula helytartója és a Bánk bán biztos kezű és biztos ízlésű rendezései után Bagó Bertalan harmadszor dolgozott a kecskeméti Katona összeszokott társulatával. Egy sikersorozat legfőbb ismérve azonban éppen az, hogy előbb-utóbb megszakad. LÉNÁRT ÁDÁM KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

PÁLINKÁNAK GYENGE, BORNAK TÚL ERŐS

Goldoni: Chioggiai csetepaté / Katona József Színház, Kecskemét
2013.02.20.

A kecskeméti Katona társulatának olyannyira jól sikerült a Chioggiai csetepaté kipofozása, hogy a szórakoztató jelenetek még a darab alapvető hiányosságait is képesek feledtetni. Más kérdés, hogy az előadás komolyabb, érdemi törekvései ugyancsak az önfeledt játék hevében szorulnak háttérbe. Tovább a cikkhez

DRÓTOSTÓTÁGAS

Örkény István: Tóték / Aradi Kamaraszínház, MASZK Egyesület, Szeged
2012.10.25.

A Tóték már a színpadra állítás mikéntjével is a hazai közgondolkodást tükrözi. Tovább a cikkhez

TARTÜFFÖLÉS

Bulgakov: Képmutatók cselszövése / Füge, Vádli, Szkéné Színház
2012.09.23.

A történelmi kontextusba ágyazott társadalomkritika, a görög tragédiákat idéző vérfertőzés és a „színház a színházban” következetesen végigvitt koncepciója ellenére a Képmutatók cselszövése a fegyelmezett alakítások és a mértéktartó rendezés miatt érdemel elismerést. LÉNÁRT ÁDÁM KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez